Miről írjak blogot? Ha meghallom ezt a kérdést, falnak megyek! Jó, pontosítok. Kiakadni a következő szituációban szoktam…
Valaki, aki a nevén kívül mást nem nagyon szokott leírni, a közösségi médiáról csak annyit tud, hogy néha belép Facebookra és megnézi, mások milyen képeket raktak ki a szombati buliról:
– Azon gondolkozom, hogy kellene nekem is egy blog…
– Mert az ma olyan trendi… – egészítem ki gondolatban én.
– Csak azt nem tudom, miről írjak?
– Mert semmi nincs a fejedben, csak a sötétség.
Ezzel ismét arra célzok, amire már az előző bejegyzésben is kitértem azzal kapcsolatban, hogy mikor érdemes blogot indítanod. Ha nincs mit mondanod, ha csak azért akarsz blogot, mert másnak is van. Vagy azért, mert azt gondolod, attól, hogy létrehozol egy blogot, egyből te leszel az internet sztárja… Ne tedd! De ha a kérdésed valójában ezt jelenti, “Nem tudom, miről írjak blogot, mert több ötletem is van”, akkor már egészen más a helyzet. Ebben az esetben érdemes néhány szempontot mérlegelned.
Miről írjak? Vissza a kezdetekhez!
Ha nincs valami speciális témád, hobbid vagy erős indíttatásod egy adott terület iránt; ha kezdő vagy és szeretnéd kipróbálni a blogolást, mert úgy érzed, lenne mondanivalód, akkor arra bátorítalak, hogy kezdj el naplót írni. Ezt még biztosan sokszor fogod hallani tőlem, mert ez az egyik vesszőparipám.
Ha azt mondom blog, én elsőként mindig azokra az internetes naplókra gondolok, amit ez a műfaj a kezdetekben jelentett. Valami személyes, naplószerű, amit a szerzője az írás és a virtuális lét öröméért követett el. Nem pedig azért, hogy kattintásokat számoljon vagy oldalletöltéseket vagy eladott kerti úszómedencéket. Elmondani nem tudom, mennyire tele van a hócipőm a sok blognak álcázott bulvároldallal, ami az utóbbi időben itthon az interneten kering! Celebhírek, bújtatott reklámok, az a sok félgagyi barkácsblog – “újrahasznosítva” hamutartónak használ egy konzervdobozt és úgy csinál, mintha feltalálta volna a spanyolviaszt -, a rengeteg önjelölt sztárszakács, aki tojássalátát készít a megmaradt hímes tojásból és a konyha császárának képzeli magát. Nem akarok senkit megbántani, de ha kicsit jobban körülnézel a hazai blogok piacán, fel fogod ismerni, hogy mire gondolok.
Találj ki egy jó kis nicknevet, egy figyelemfelkeltő címet, válassz magadnak egy szimpatikus blogszolgáltatót és ugorj fejet a virtualitásba! Kezdj el írni a napodról, arról, ami foglalkoztat. Egy furcsa jelenet a buszon munkába menet; egy újságcikk vagy egy film, amit mostanában láttál és elgondolkoztatott egyaránt jó téma lehet. Próbálgasd a hangodat, keresd a stílusodat, ismerkedj más bloggerekkel. Egy ilyen napló kiváló arra, hogy megtapasztald, amit meg kell, és kitaláld, van-e olyan speciális téma, ami érdekel, amiről a jövőben szívesen blogolnál. Ha nincs, az sem baj. Nem kell mindenkinek sztárbloggernek lennie, akkor maradj meg a naplódnál és élvezd. Ja, és ne felejtsd elküldeni nekem a linket, hogy végre legyen mit olvasnom!
Mi a szenvedélyed?
Ha már túl vagy az internetes naplóírás fázisán vagy egyszerűen csak valami más témát választanál, akkor a következő kérdéseket gondold végig:
- Mi az a terület, amihez értek és tudnék róla másoknak újat mondani?
- Mi az a terület, amihez még annyira nem értek, de szeretném felfedezni, megtanulni?
- Van-e olyan téma, ügy, foglalatosság az életemben, amiért szenvedélyesen rajongok?
- Mi az a téma, amiről úgy érzem, még évek múlva is lenne mit mondanom, mert annyira sokat tudok róla és/vagy annyira izgalmas és/vagy annyi újdonságot kínál?
Ha a fentieket végigrágod, biztos vagyok benne, hogy gyorsan sikerül rátalálnod arra a témára, ami a blogod tárgya lehet. Mielőtt belevágnál, azt is próbáld elképzelni, hogyan tudnád körüljárni, milyen témakörökre osztanád, milyen hangnemben szeretnél írni, milyen illusztrációt használnál (tudsz-e saját fotót készíteni hozzá), hogyan szeretnéd tálalni a dolgot az olvasóknak? Ha erre is van elképzelésed és fejben már sikerült összerakni az alapokat, akkor ne habozz tovább. Kezdd el írni az új blogodat!
A rés: üzleti blog
Nem vagy már kezdő blogger és megvan a magad szakterülete, azt fontolgatod, hogy valami nagyobb szabású dologba kezdesz? Szeretnél kitűnni, sok olvasót magad körű gyűjteni, netán azt tervezed, hogy a blogod akár egy üzleti vállalkozás alapja is lehet? Vagy éppen az üzleti vállalkozásodat akarod a bloggal erősíteni? Ebben az esetben a Miről írjak blogot? kérdés különösen fontos. Ha egy adott téma szakértője vagy, biztos vagyok benne, hogy sokat olvasol a témában. A nagyágyúkat is tutira ismered, látod az üzleti modellt, az ötletet a blog mögött. Akármilyen jól értesz hozzá, akármilyen eredeti vagy, gondold végig, érdemes-e az 1345. gasztro bloggernek lenni vagy 8000. marketinggurunak?
Bár nem nagyon van új a nap alatt, azért van még olyan terület, ahol nincsenek annyian, amiről még lehet újat mondani. Próbáld megtalálni a rést a blogok tömegében, ahová beférsz, ahol megvetheted a lábad. Mondjuk, indulj ki abból, hogy mi az a téma, ami téged leginkább izgat, de keveset olvasol róla másoknál? Vagy nem úgy közelítik meg, ahogy te szeretnéd? Mi az a kérdés, amire a mások által adott válasz téged nem elégít ki? Használd a Google-t, írj be kulcsszavakat és nézd meg, mire hány találatot kapsz. Böngéssz, inspirálódj! Igyekezz racionálisan felmérni a terepet, de hallgass az ösztöneidre is.
Én például régóta kerestem egy olyan közösséget, ahol olyan emberek vannak, akik szeretnek blogolni és a blogot nemcsak egy üzleti eszköznek tekintik. Egy közösséget, ahol az emberek lubickolnak a közösségi média tengerében, szeretnek felfedezni új dolgokat, de nem valamilyen programozási nyelven kommunikálnak. Egy közösséget, ahol az emberek szeretnek írni, újat létrehozni, valamit alkotni. Végül arra jutottam, hogy ha eddig nem találtam rá sehol, akkor megpróbálom én megteremteni. A magam és mások örömére.
Pingback: 21 blogolás eszköz, amivel te is profi blogger lehetsz